Kom vrijblijvend langs om uw project te bespreken
Een asbestattest geeft een overzicht van de aanwezige asbestverdachte of asbesthoudende materialen in het gebouw. Via het asbestattest krijgen zowel de (nieuwe) eigenaar, alsook de gebruikers van het gebouw inzicht over de asbesthoudende toepassingen.
Het asbestattest bevat ook advies over hoe je het gebouw asbestveilig kan maken. Je moet het asbestattest laten opmaken vóór de ondertekening van de compromis. Een kopie van het asbestattest dient bezorgd te worden aan de notaris.
Er is inventarisatieplicht bij verkoop of overdracht. Het asbestattest moet bij verkoop aanwezig zijn bij ondertekening van de compromis (sinds 23/11/2022).
Vanaf 2032 zal er een inventarisatieplicht zijn voor elke gebouweigenaar, ongeacht het gebouw verkocht zal worden of niet.
De verplichting is van toepassing bij gebouwen met een bouwjaar < 2001 en met een minimum oppervlakte van 20 m².
De standaard geldigheidsduur van het asbestattest is 10 jaar. Deze geldigheidsduur wordt ingekort tot 5 jaar, zodra er sprake is van minstens één asbesthoudend materiaal met hoog materiaalrisico.
De geldigheid van het attest vervalt automatisch zodra de geldigheidsduur verstrijkt.
Bij Dirk De Groof kan je terecht voor een deskundig asbestexpert die een asbestattest voor jouw gebouw kan opmaken.
Het asbestattest kadert in het Vlaamse asbestafbouwbeleid. De Vlaamse Regering wil zo snel mogelijk al het aanwezige asbest in Vlaamse gebouwen en woningen, gebouwd voor 2001 in kaart brengen. Door asbest in slechte staat op te sporen en te verwijderen wil de Vlaamse overheid haar grondgebied tegen uiterlijk 2040 asbestveilig maken.
Kom vrijblijvend langs om uw project te bespreken